PILATES/KEHONHUOLTO

Kehoa kokonaisvaltaisesti kehittävä tunti, jolla työstetään ryhtiä, liikeratoja, lihasvoimaa ja -venyvyyttä myös hengityksen ja rentoutuksen tärkeys  huomioiden. Tunnin rakenne koostuu alkulämmittelystä, lihasvoimaosiosta, mahdollisesta venyttelyosiosta sekä  loppurentoutuksesta. Tunnin tempo on rauhallinen alkulämmittelyä  myöten. Harjoitteet pyritään tekemään selkeästi ja yksinkertaistaen. Lihasvoima- ja ryhtiharjoitukset perustuvat oikeaan kehon asentoon, hengitykseen ja Pilatekselle ominaiseen lähestymistapaan sekä näiden tiedostamiseen. Venyttelyosiossa hyödynnetään mm. joogan elementtejä sekä perinteisempää venyttelyä. Lopuksi tehdään usein pieni rentoutusharjoitus. Tavoiteltavaa on miellyttävän rento mutta virkistynyt olo niin kehossa kuin mielessäkin tunnin loputtua.

Pilates 75 min tunnilla keskitytään laajemmin ja kokonaisvaltaisemmin vahvistamaan kehon ryhtiä ylläpitäviä lihasryhmiä. Vahvistetaan syviä vatsa- ja selkälihaksia useiden erilaisten harjoitteiden kautta. Opetellaan Pilates- hengitystekniikkaa ja harjoitetaan sitä tunnin aikan tehtävien liikkeiden aikana. Liikkeisiin yhdistetään venyttelyä ja lopussa lyhyt rentoutus.

Asusteet: Joustava, lämminkin treeni/oloasu. Sukat tai pehmeät tossut.

Takaisin tuntiselosteisiin


Kuvakollaasi Pilates-tunnilta.
Kuva: Kasperi Nordman


Päivitetty 3.6.2014 - © 2004 Lazzi Productions & Amina - Kaikki oikeudet pidätetään - Webmaster